Co jíst v těhotenství?

Když jste těhotná, dítě přijímá všechny potřebné živiny od vás, proto není divu, že jich potřebujete vy sama přijmout více než kdy jindy. Dostatek vitamínů a živin můžete během těhotenství podpořit pravidelným užíváním doporučených vitamínů, ale také zdravou stravou obecně. Ujistěte se, že mezi vitamíny, které užíváte nechybí například kyselina listová, železo či vápník. Nezapomeňte se ohledně užívání vhodných doplňků stravy poradit se svým lékařem. My pro vás máme pár tipů, které vám mohou usnadnit orientaci v těch nejdůležitějších vitamínech potřebných pro zdravý průběh těhotenství.


23. 8. 2020 Michaela Hadašová Sdílet:
Co jíst v těhotenství?

Vitamíny a těhotenství

Během celého těhotenství byste neměla zapomínat na dostatečný přísun vitamínů. Díky vitamínům, minerálům a dalším živinám se udržuje vaše tělo ve formě, silné a zdravé. A v těhotenství potřebujete přijímat živiny nejen pro sebe, ale také pro vaše dítě. Čekáte-li vícerčata, pak může být potřeba některých vitamínu a živin ještě o něco větší. Pokud jste vegetariánka nebo máte alergii na některá jídla, může vám lékař poradit vhodné doplňky stravy, kterými vyvážíte případný nedostatek některých živin důležitých pro vývoj plodu. Mezi takové doplňky stravy často patří vitamín D, železo a vápník.

Jaké živiny jsou v těhotenství nejdůležitější?

Jednoduše řečeno: všechny. Ale těchto 6 hraje zásadní roli ve zdravém vývoji a růstu vašeho miminka:

fairsurence sociální sítě

Co je kyselina listová?

Jde o vitamín B, který potřebuje každá buňka v těle pro svůj zdravý růst a vývoj. Užívání kyseliny listové před a během časného těhotenství může pomoci předcházet vrozeným vadám mozku a páteře nazývaným defekty neurální trubice (NSD). Některé studie ukazují, že užívání kyseliny listové může pomoci zabránit srdečním vadám a vrozeným vadám v oblasti úst dítěte, jako je rozštěp rtu či patra.

Obecně se doporučuje užívat v těhotenství 600 mg (mikrogramů) kyseliny listové denně. Lékař vám však může doporučit i vyšší dávku kyseliny listové, a to především pokud je u vás riziko vzniku výše zmíněných vrozených vad. Důvodem k tomu může být to, že jste již dříve byla těhotná s dítětem, u kterého se NSD prokázala, máte tuto vrozenou vadu vy nebo partner, nebo má váš partner dítě s touto vrozenou vadou.

Kyselina listová je samozřejmě obsažena také v potravinách. Najdete ji například v:

  • chlebu
  • cereáliích
  • mouce
  • těstovinách
  • rýži

V podobě takzvaného folátu se vyskytuje také v některé zelenině a ovoci. Jedná se především o:

  • zelenou listovou zeleninu, jako je špenát nebo brokolice
  • luštěniny a fazole
  • pomerančovou šťávu

Co je železo?

Železo je důležitým minerálem, který vaše tělo využívá k tvorbě hemoglobinu – proteinu, který pomáhá přenášet kyslík z plic do zbytku vašeho těla. V těhotenství potřebujete zhruba dvakrát více železa než před ním. Je to asi 27 mg denně. Tělo totiž potřebuje vytvořit mnohem více krve a dopravit tak kyslík do těla vašeho dítěte. To potřebuje železo k tvorbě vlastní krve. Nedostatek železa v těhotenství může způsobit infekce, chudokrevnost, únavu a vyčerpání a v některých případech i předčasný porod či nízkou porodní váhu dítěte.

I železo můžete získat z některých potravin. Dobrým zdrojem železa je:

  • libové maso, drůbež a mořské plody
  • cereálie, chléb a těstoviny s vyšším obsahem železa (doporučujeme prostudovat obal)
  • zelená listová zelenina
  • fazole, ořechy, rozinky a sušené ovoce

Co je vápník?

Vápník je minerál, který pomáhá s vývojem kostí, zubů, srdce, svalů i nervů vašeho dítěte. Udává se, že během těhotenství jej potřebujete až 1500 mg na den. Ty můžete získat z potravin s vysokým obsahem vápníku.

Které to jsou?

  • Mléčné výrobky
  • Brokolice a kapusta
  • Pomerančová šťáva 

Pokud v těhotenství nemáte dostatek vápníku, tělo si jej vezme z vašich kostí, aby mělo dostatek vápníku pro vývoj dítěte. To může být příčinou budoucích zdravotních problémů jako je osteoporóza nebo zvýšená tvorba zubních kazů.

Co je vitamín D?

Ten vašemu tělu pomáhá vstřebávat vápník. Je také užitečný pro vaše nervy, svaly a správnou činnost imunitního systému, který vás chrání proti infekcím. Vaše dítě potřebuje vitamín D pro správný růst kostí a zubů. Vitamín D si vaše tělo dokáže tvořit také samo, když jste vystaveni přímému slunci. Ale pozor, příliš dlouhý pobyt na slunci může vést ke stárnutí pokožky i rakovině kůže.

Kromě sluníčka jsou skvělým zdrojem vitamínu D:

  • Tučné ryby, např. losos
  • Mléko a cereálie

Co je DHA?

Jinak řečeno kyselina dokosahexaenová či omega-3 mastná kyselina je skvělá pro růst i vývoj dítěte. Během těhotenství byste měla mít pravidelný denní přísun této kyseliny pro zdravý vývoj mozku a očí vašeho dítěte. Protože není obsažena ve všech běžných těhotenských vitamínech, zeptejte se svého lékaře, zda jsou pro vás vhodné doplňky stravy s jejím obsahem.

 

Potraviny bohaté na omega-3 mastnou kyselinu:

  • Ryby s nízkým obsahem rtuti jako sled, losos, pstruh, ančovičky a halibut
  • Pomerančovou šťávu, mléko a vejce

Co je jód?

Jód je minerál, který vaše tělo potřebuje pro správnou funkci štítné žlázy. Ta produkuje hormony, které pomáhají tělu ukládat a čerpat energii z jídla. Během těhotenství je jód důležitý pro zdravý vývoj mozku a nervového systému dítěte. V těhotenství potřebuje vaše tělo pravidelnou denní dávku 220 mikrogramů jódu.

Jód můžete získat z:

  • Ryb
  • Mléčných výrobků
  • Cereálií a chleba
  • Jodizované soli
  • Česneku

VE VAŠÍ INFORMOVANOSTI JE VAŠE SÍLA

Chcete se dozvědět více o dalších výhodách členství?
Ano, chci.

Užívejte si těhotenství se vším, co k němu patří. Rady a tipy najdete na našem Instagramu, třeba během Praktického čtvrtka.  

Těhotenství a následné mateřství jsou velká věc. A strava v těhotenství není zdaleka to jediné, co během „nejkrásnějšího období v životě ženy“ budoucí i čerstvé maminky (a samozřejmě i tatínci) řeší. Spolek pro mateřství je tu proto, aby jim pomohl ho prožít ve větším klidu a pohodě. Našim členkám nabízíme nejen články, ale i další výhody. Online konzultace s lékaři, přístup k online předporodnímu kurzu, a vzájemné krytí pro případy, kdy se věci nedějí tak, jak bychom si přáli. Přidejte se k nim a dopřejte si klid a jistotu.

 


Pošlete článek dál

Sdílet:

Informace, které naleznete v tomto článku, nenahrazují konzultace s lékařem či jiným specialistou. Neslouží k účelu diagnózy, léčby a ani jako prevence proti žádné nemoci či zdravotním problémům. Doporučujeme se vždy obrátit na vašeho lékaře, který zná vaše individuální potřeby a zdravotní stav.