Existuje návod na kvalitní spánek?

Spánek je přirozenou potřebou dítěte a často velkou výzvou pro rodiče. Ti – ve snaze postupovat podle zažitých vzorců a představ okolí – miminka učí režimu, separují je do samostatných postýlek a pokojů a nechávají vyplakat… děti přitom intuitivně potřebují něco docela jiného.


8. 12. 2020 Michaela Hadašová Sdílet:
Existuje návod na kvalitní spánek?

Touha po návodu na dokonalý spánek

S narozením miminka pocítí každá maminka zodpovědnost a touhu po dokonalém mateřství. Právě spánek a uspávání jsou často jednou z prvních potíží, se kterými se musí potýkat. Často je mohou ovlivnit nevyžádané rady okolí, které většinou příliš nepomáhají. I když by snad každá z nás chtěla znát ověřený recept na dokonalý spánek, pravdou je, že nejdůležitější je poznat své miminko a jeho konkrétní potřeby. U novorozenců je velmi důležitý fyzický kontakt. Nošení v náruči podle výzkumů pozitivně zvyšuje reaktivitu rodičů na neverbální signály miminka, podporuje bezpečnou vztahovou vazbu. A co je důležité – pomáhá snižovat stres miminka a harmonizovat jeho tělesné procesy ke klidnějšímu spánku. 

Očekávání jako největší spánkový problém rodičů

Rodiče i jejich okolí často očekávají, že „hodné miminko už od začátku spí celou noc“. To však ani není fyzicky správně. Miminka nejsou evolučně stavěna na to, aby prospala v kuse 8–12 hodin bez přerušení. Lehká fáze spánku je pro jejich život velmi důležitá. Probíhá v ní dozrávání nervové soustavy. Přehnaná očekávání pak vedou pouze k nespokojenosti rodičů. Přitom to, kolik hodin v noci dítě prospí nebo jak často se budí, nevypovídá o tom, jestli je hodné, ale pouze o tom, že to má jinak než jiné dítě s jinou povahou, rychlostí vývoje, rodiči a prostředím.


Potřebujete poradit?

Potřebujete poradit?

Využijte naší online poradnu s lékaři a odborníky.
Zjistit více

Nechat miminko vyplakat?

Jednou z nejčastějších rad, které jako maminka novorozence uslyšíte, je „Nech ho vyplakat“. Populární Estivillova metoda se však do šesti měsíců od narození dítěte nedoporučuje. Teprve až po půl roce je totiž miminko schopné vydržet celou noc bez jídla a pití. Navíc „vyplakávání“ může mít i spoustu dalších negativních dopadů na dítě i matku. Je logické, že v prvních měsících je dítě na matku vázáno nejvíce a očekává, že rodič bude vždy nablízku. Vyplakáváním tak můžete ztratit důvěru dítěte. Podle antropologů rodiče již od nepaměti reagovali na pláč dítěte. Věřili totiž, že z něj po vyslyšení a naplnění všech jeho potřeb vyroste samostatný a nezávislý jedinec.

„Pokud se miminko budí ‚přílišʻ často, má k tomu důvod. Můžeme se pokusit jej najít. Možná stačí změnit maličkost nebo je to jen přirozená fáze vývoje, která odezní.“ Lenka Medvecová Tinková

Mýty a fakta o dětském spánku

Ve své e-knize Největší mýty o spánku dětí shrnuje Lenka Medvecová Tinková ty nejčastější fámy, se kterými se maminky setkávají. Patří mezi ně i přesvědčení, že pokud jednou vezmete dítě do společné postele, už jej odtud budete jen těžko dostávat, nebo že příliš častým nošením dítě rozmazlíte. Uspávání bylo vždy přirozenou součástí mateřství. Pohádky a ukolébavky jsou přece naší tradicí a dědí se z generace na generaci. A na tom něco bude. Dotýkat se dítěte a mít jej nablízku neznamená rozmazlovat a vychovávat sobce. Znamená to, že mu budeme lépe rozumět.


Další tipy a rady

Další tipy a rady

Jak na potíže s kojením? Zjistěte jak na ně.
Přečíst článek

Jak zvládat mateřství s přehledem? Sledujte Pozitivní pondělí na našem Instagramu na našem Instagramu.

Těhotenství a následné mateřství jsou velká věc. A dětské spinkání není zdaleka to jediné, co během „nejkrásnějšího období v životě ženy“ budoucí i čerstvé maminky (a samozřejmě i tatínci) řeší. Spolek pro mateřství je tu proto, aby jim pomohl ho prožít ve větším klidu a pohodě. Našim členkám nabízíme nejen články, ale i další výhody. Online konzultace s lékaři, přístup k online předporodnímu kurzu, a vzájemné krytí pro případy, kdy se věci nedějí tak, jak bychom si přáli. Přidejte se k nim a dopřejte si klid a jistotu.

 


Pošlete článek dál

Sdílet:

Informace, které naleznete v tomto článku, nenahrazují konzultace s lékařem či jiným specialistou. Neslouží k účelu diagnózy, léčby a ani jako prevence proti žádné nemoci či zdravotním problémům. Doporučujeme se vždy obrátit na vašeho lékaře, který zná vaše individuální potřeby a zdravotní stav.