Vliv pohybu na psychickou pohodu v těhotenství

Je všeobecně známo, že pohyb zlepšuje psychické rozpoložení většiny z nás. Nejinak je tomu i v případě těhotenství. Sport působí velmi pozitivně na kolísavou náladu těhotné ženy. Ta se pak cítí sebejistější, sebevědomější a emočně vyrovnanější. Dokonce se fyzickou aktivitou snižuje výskyt psychických poruch, a to až o 50 %. Proto je vhodné v době těhotenství zařadit takovou fyzickou aktivitu, která vám bude vyhovovat a zároveň zlepší vaši psychiku.


23. 12. 2020 Veronika Svobodová Sdílet:
Vliv pohybu na psychickou pohodu v těhotenství

Za vším hledejte hormony

S těhotenstvím se začne tělo ženy měnit, a to nejen po tělesné stránce, kdy přirozeně s růstem miminka narůstá váha většinou minimálně o 12–15kg, ale také se změní spousta vnitřních fyziologických procesů v souvislosti se změnou metabolického, hormonálního, respiračního a kardiovaskulárního systému. Dochází například ke zvýšení srdeční frekvence, což vede k větší spotřebě kyslíku až o 20 %. Změny, které po otěhotnění probíhají, připravují tělo budoucí maminky na to, aby bylo schopné zajistit zdravý vývoj plodu.

Chtěli byste mít k dispozici online poradnu s lékaři během těhotenství? Zjistěte více o té naší.

Co ovlivňuje fungování ženského těla v těhotenství?

Všechny tyto změny mají na svědomí hormony, jejichž hladina se v těhotenství proměňuje více než kdy jindy. Není neobvyklé, že se u žen objeví výkyvy nálad, bolesti hlavy, nevolnost, výbušnost, pocity beznaděje. Pokud tyto stavy ale trvají delší dobu, například několik týdnů, či dokonce měsíců, je nutné zpozornět. Může jít totiž o vážnější psychické problémy. Ty mohou pramenit z různých obav, které s sebou těhotenství přináší. Pro prvorodičky je to úplně nová životní role, může se objevit emoční nestabilita v souvislosti se strachem o zdraví miminka, obavy z porodu nebo z mateřství, stres z práce, ale také může jít o finanční zajištění nebo sociální odloučení, kdy je žena na mateřské a zůstane s miminkem doma. Tyto a další strachy mohou vyústit až v pocity úzkosti nebo v deprese, které je pak nutné řešit s odborníky. Podle studií trpí depresemi v těhotenství 7–15 % žen, což už je nezanedbatelné množství. Důležité je také zmínit, že tyto stavy mohou významně ovlivnit plod, proto je třeba se zaměřit především na prevenci, jak těmto psychickým problémům předejít, a ochránit tak nejen sebe, ale i miminko. 

Zdravý životní styl je klíčový?

Aby byla maminka v co největší psychické pohodě a zmírnila emoční nerovnováhu, je velmi důležité, aby se snažila žít zdravým životním stylem, ke kterému vedle zdravé stravy neodmyslitelně patří právě pohyb. Ten se dá často v různých obměnách bezpečně přizpůsobit jinému stavu. Důležité je, aby žena vždy poslouchala vlastní tělo, a pokud si není jistá, určitě je na místě konzultace s jejím gynekologem.

Utište mysl

Vhodnou aktivitou v těhotenství, která pomůže s vyrovnáním emocí a zklidněním myšlenek, je jóga určená přímo pro těhotné, takzvaná gravid jóga. Gravid jóga je skvělá nejen na hormonální koktejl v těle rodičky, ale také na vyrovnání různých svalových dysbalancí vzniklých změnou těžiště těla, kdy se mění postavení pánve a páteře a také dynamika celého hrudního koše. S tím by měly pomoci vhodné jógové ásany, které pravidelným cvičením mohou změny vykompenzovat. Výborně funguje na správné držení těla, uvolnění ztuhlých svalů, dochází také ke zpružnění, což může přispět k hladšímu průběhu porodu. Zároveň si uvědomíte své vlastní tělo, funkci pánevního dna a napojíte se na své miminko. Právě schopnost vědomé relaxace svalů pánevního dna může pomoci s urychlením první dobu porodní (otevírací). V rámci druhé doby porodní (vypuzovací) je zase velmi důležitá práce s bránicí, kdy s pomocí dýchání vytlačujete miminko na svět.  Důležitý je také dech, který podporuje koncentraci a roztěkanou mysl. Tu můžete podpořit také krátkou meditací.


Klid do schránky

Klid do schránky

Pravidelné čtení a klid do vaší e-mailové schránky.
To mě zajímá

Věnujte se přirozenému pohybu

V případě, že potřebujete přijít na jiné myšlenky a chcete být spíš samy se sebou, můžete si vyrazit na procházku do přírody. Chůze je přece nejpřirozenější lidský pohyb a určitě výběrem této aktivity nešlápnete vedle. Pokud se cítíte po fyzické stránce dobře, můžete zkusit i delší turistický výlet. Posílíte nohy, prokrvíte tělo a budete na čerstvém vzduchu, což je samo o sobě blahodárné. Při jakémkoli cvičení, ať už jde o jógu, plavání, či rotoped, je velmi důležitá správná technika. Nesprávně provedený pohyb může způsobit více škod, než užitku. Proto je vždy vhodné pohyb konzultovat s trenérem nebo fyzioterapeutem. Právě dobré nastavení pánve vůči hrudníku (správná stabilizace trupu a trupové dýchání) a aktivní opora chodidel hrají klíčovou roli v prevenci vzniku bolesti pohybového aparátu v těhotenství a vzniku diastáze po porodu. 

Běhejte s rozumem

Pokud jste byla na běh zvyklá před otěhotněním, můžete zkusit i ten v lehčí formě. Doporučený je měkčí povrch, kvalitní obuv, která podrží klenbu chodidla, vhodná sportovní podprsenka pro podporu rostoucích a často bolavých prsou. Rozhodně ale neběhejte proto, abyste trhala časové rekordy. Důležitější by pro vás měla být radost z pohybu, kdy se vám po výkonu vyplaví endorfiny, a to i při menší zátěži a méně odběhnutých kilometrech. Samotný běh pak napomáhá k vybití stresu v těle. Pouhých třicet minut stačí k tomu, abychom se cítily lépe, a podle studií se dokonce zlepšují symptomy klinické deprese. Stejně jako u jógy je klíčový dech. Nejen při běhu, ale během jakékoli sportovní aktivity v těhotenství je velmi důležitá tepová frekvence. Ta by neměla být vyšší než 140 tepů/min a žena by si ji měla průběžně kontrolovat. Jde hlavně o to, aby nedošlo k přetížení organismu a plod měl zajištěn dostatek kyslíku. Zároveň je tato fyzická aktivita také druh meditace, kdy se zaměříte jen sama na sebe a užijete si přítomný okamžik.

Plavání

Skvělou pohybovou aktivitou pro těhotné ženy je také plavání. To má samozřejmě pozitivní vliv na tělo, protože se při pohybu ve vodě posiluje až 70 % svalstva. Také zde nefunguje gravitace a méně se namáhají klouby, je tedy vhodné v jakékoliv fázi těhotenství. Při plavání se navíc snižuje srdeční frekvence a prohlubuje se dech. Voda také uklidňuje a při pobytu v bazénu lehce zapomenete na starosti všedního dne. Vaše tělo se naladí na pozitivní vlnu a budete se cítit méně unavení a více v harmonii se svým tělem. 

Vhodné plavecké styly jsou kraul nebo znak. Při plavání stylu prsa je potřeba dávat pozor na to, aby nedocházelo k záklonu hlavy a nadměrnému prohnutí bederní páteře.

Zajímá vás víc o fyzických aktivitách v těhotenství? Čtěte zde.  Dalšími sporty, které skvěle působí na psychiku, jsou například jízda na rotopedu nebo cvičení pro těhotné, co si ale vyberete, je pouze na vás a vašich preferencích. Sport jako takový je v těhotenství velmi prospěšný, často se ale stane, že mají nastávající maminky obavy začít s jakýmkoliv pohybem, aby neublížily miminku. Dokonce 60 % žen v těhotenství není tolik fyzicky aktivních, přestože je neomezují žádné zdravotní problémy. Přitom je jasné, že jakýkoliv, i když nepravidelný pohyb má velmi pozitivní vliv na psychickou pohodu ženy a je doporučován i lékaři. Pokud se budete starat o své fyzické zdraví během těhotenství, předejdete tak možným psychickým problémům a budete ve větším klidu, což pomůže nejen vám, ale i vašemu miminku. 

Těhotenství a následné mateřství jsou velká věc. A vhodné či nevhodné fyzické aktivity nejsou zdaleka to jediné, co během „nejkrásnějšího období v životě ženy“ budoucí i čerstvé maminky (a samozřejmě i tatínci) řeší. Spolek pro mateřství je tu proto, aby jim pomohl ho prožít ve větším klidu a pohodě. Našim členkám nabízíme nejen články, ale i další výhody. Online konzultace s lékaři, přístup k online předporodnímu kurzu, a vzájemné krytí pro případy, kdy se věci nedějí tak, jak bychom si přáli. Přidejte se k nim a dopřejte si klid a jistotu.

 


Pošlete článek dál

Sdílet:

Informace, které naleznete v tomto článku, nenahrazují konzultace s lékařem či jiným specialistou. Neslouží k účelu diagnózy, léčby a ani jako prevence proti žádné nemoci či zdravotním problémům. Doporučujeme se vždy obrátit na vašeho lékaře, který zná vaše individuální potřeby a zdravotní stav.