Eliška Remešová: Strach není špatný a často pomáhá zvládnout složité situace. Nesmí ho ale být příliš

Psychoterapeutka Eliška Remešová už za svou mnohaletou praxi pomohla vyřešit spoustu lidských trápení. Lidem radí, jak si poradit nejen s nástrahami vlastního života, ale třeba i s neshodami mezi partnery. V rámci našeho projektu #vklidusesvymistrachy jsme se proto Elišky zeptali, jak na stres v těhotenství. Co jsme se dozvěděli? Strach není primárně špatný, a v mnoha ohledech je to dokonce dobrý pomocník. Je ale potřeba pohlídat, aby se neutrhnul ze řetězu.


25. 3. 2021 Veronika Vimmerova Sdílet:
Eliška Remešová: Strach není špatný a často pomáhá zvládnout složité situace. Nesmí ho ale být příliš
Co je to vůbec z pohledu lidského těla strach a jak na ženu působí v těhotenství?

Problematický není ani tak strach samotný, ale důsledek jeho dlouhodobého působení. Strach jako takový je důležitá emoce, která má svou nezaměnitelnou funkci, a tou je naše ochrana. Za normálních okolností trvá jen po nezbytně nutnou chvíli, kdy dojde k vyplavení hormonů a jejich následnému vstřebání. Problém ale nastává, když strach, sociální tlak, nervozita nebo třeba úzkost přerostou v něco chronického, a v těle se tak vytváří dlouhodobý stres. Výzkumy ukazují, že tenhle psychosociální stres může mít výrazné účinky na těhotenství, zdraví matky a vývoj miminka po celý jeho život.

Existuje nějaký recept na to, jak se strachu postavit a nenechat ho vyhrát?

Neměli bychom se ptát, jak se strachu postavit, ale spíš jak na něj reagovat – a odpověď na tuhle otázku je ho přijmout a prožít. Prvním krokem je uvědomit si, že žena nějaký strach právě prožívá, hned potom je užitečné pozorovat, na co ten strach poukazuje a co je jeho příčinou. Může to být strach z bolesti u porodu, strach o zdraví dítěte nebo třeba obavy o to, jestli bude žena dobrá máma. Jakmile tuto nejistotu přijme a pozná, kde přesně se bere a co jí říká, může se od toho odpíchnout a na konkrétní problém se zaměřit víc. Ve většině případů pak bude díky tomu strach slábnout.

Ještě se ale vrátím ke strachu a jeho funkci. Je potřeba říct, že není neobvyklé a ne vždycky škodlivé, když nějaký prožíváme. V obecné rovině formuje prožívaný strach naše chování a zabrání nám třeba v tom, abychom udělali nebezpečnou věc. Stejně to funguje i v mateřství. Napadá mě třeba postoj k alkoholu nebo návykovým látkám, kdy žena ví, že pití alkoholu není pro tělo dobré, ale jako téměř každý člověk si skleničku sem tam ráda dá. Jakmile otěhotní, je to primárně strach o zdraví dítěte, který jí „pomůže“ abstinovat.

Dá se říct, kdy už je strachu příliš?

Pokud žena cítí, že svým obavám příliš nerozumí a trvají neadekvátně dlouho, je dobré si o tom s někým popovídat. V případě nutnosti pak určitě vyhledat i psychoterapeuta, který jí s prožíváním může pomoci.


O Spolku

O Spolku

Součástí výhod členství je i předporodní kurz, který vás připraví na těhotenství, porod, šestinedělí a péči o miminko
Chci vědět více

Budoucí maminky jsou k obavám náchylné častěji. Co všechno tady hraje svou roli?

Otázkou je, jestli tomu tak bylo vždy, nebo je to výsledek naší doby. Článek v časopise Journal of Perinatal Education, zaměřený právě na strach budoucích maminek, naznačuje, že jeden z důvodů, proč se dnes ženy těhotenství a porodu tolik obávají, je jejich současný mediální obraz. Dnešní mainstreamová komunikace velmi často předává myšlenku, že žena porod bez lékařských procedur, technologií a nejnovějších vyšetření nemůže zvládnout. Tato mediální masáž vyvolává v ženách pocit, že by byly bláznivé, kdyby odmítaly porod v obklopení zdravotníků a moderních technologií.

Dalším důvodem můžou být generalizované strachy přenášené z generace na generaci – není neobvyklé, když je vyprávění matky nebo babičky spojeno s nějakou bolestivou nebo traumatizující zkušeností. A myslet musíme i na to, že medicína za poslední roky výrazně pokročila, spolu s pokrokem se ale objevily i nežádoucí informace o těhotenských rizicích, dědičných onemocněních nebo vývojových vadách plodu. I kvůli tomu ženy často prožívají takzvaný anticipační strach, který se pojí s klasickou otázkou „co když?“. Ten se přijímá a prožívá podstatně hůř, protože s ním do určité míry nedokážeme nic udělat.

Říká se, že strach v těhotenství plyne často z nejistoty. Jak si s obavami navíc poradit teď, v době koronaviru, kdy se informace často mění ze dne na den?

V ideálním případě se od přemíry informací odpojit. Neustálé sledování zpráv jen zvyšuje napětí a nutí nás neustále balancovat, přehodnocovat možnosti a promýšlet potenciální scénáře, což může být dost vyčerpávající. Pokud je pro ženu nějaká informace důležitá – například jestli je možné mít právě v tu konkrétní chvíli u porodu partnera nebo dulu –, je určitě lepší, pokud poprosí někoho z blízkých, aby jí informace a podstatné změny v tomto konkrétním tématu hlídal a ona sama se mohla zaměřit na klidnější témata. Není to ale jen o koronaviru, podobný negativní účinek na mysl mohou mít i různá doporučení, omezení nebo nevyžádané rady ze strany rodiny, ošetřujících lékařů a médií. Vybavila se mi rada mé duly, která mi v těhotenství říkala: „Zkus si kolem sebe vytvořit takovou neproniknutelnou bublinu pohody, ve které budeš jenom s miminkem, a požádej muže, aby vás chránil a odrážel nepříjemné vlny.“ To mi tehdy hodně pomohlo.

Proč vám dává smysl postavit se za Spolek pro mateřství? V čem může být nastávajícím maminkám užitečný?

Líbí se mi, že Spolek sdružuje odborníky z různých oblastí a propojuje je s budoucími maminkami. Díky vzdělávání, sdílení zkušeností a předávání inspirace šetrným způsobem může být pro ženy v této křehké fázi života tolik důležitou podporou.

Ve Spolku pro mateřství věříme, že vzájemná podpora dokáže z těhotenství a mateřství udělat klidnější období života pro každou z nás.

O Elišce Remešové

Eliška působí především jako psychoterapeutka a vztahová poradkyně. Svým klientkám a klientům díky tomu pomáhá řešit různá témata spojená se starostmi ve vztazích nebo v rodině, ale taky třeba stres, úzkosti a deprese. Sama říká, že se ve své praxi potkává s lidmi, kteří se chtějí ve svém životě cítit šťastní, nehledě na malé nebo velké překážky, které jim stojí v cestě. Kromě vlastní terapeutické praxe sdílí zajímavé informace ze světa lidské mysli taky na Instagramu @eliska.remesova.

 


Pošlete článek dál

Sdílet: